روزها...

روزها...

اللهم عجل لولیک الفرج
سلام ان شاءالله خدا بارها زیارت خانه کعبه و حضرت رسول (ص) و ائمه بقیع (ع) را قسمت همه ی ما بکند.
برای خواندان خاطرات سفر حج از مطالب قدیمی تر (پایین تر) شروع کنید.

طبقه بندی موضوعی

اولین نماز جماعت با اهل تسنن

چهارشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۲۴ ب.ظ

اولین نماز جماعت با اهل تسنن

پس از زیارت قبر رسول اکرم (ص) باز هم به قسمت مسقف مسجد برگشتم و جای همه ی شما خالی مشغول عبادت و ذکر و نماز و .... حالا با دقت بیشتری به اطراف نگاه می کردم بین قسمت مسقف مسجد و نزدیک محدوده مسجد النبی در زمان پیامبر، یک قسمت هست که فاقد سقف است و بوسیله چترهای بزرگ پارچه ای که روی ستونهای بزرگی قرار گرفته اند پوشیده شده . دور تا دور این قسمت در نوار بالایی دیوار ها، نزدیک بام در قابهای دایره ای شکل طراحی شده روی دیوار کلمه الله نام پیامبر (ص) و اسامی برخی اصحاب و یاران پیامبر و بزرگان جهان اسلام و ائمه ی معصوم ما شیعیان درج شده بود. مثلا اسم سلمان فارسی و نام تمامی ائمه ما، حتی نام حضرت مهدی (عج) که به نام محمد درج شده بود وجود داشت نام خلفای اهل تسنن هم بود حتی نام زبیر را هم دیدم. گویا طرح این قاب ها و اسامی از زمان نسبتا دور در این قسمت از مسجد وجود داشته. بعد از بازگشت به کشور و قدری تحقیق دراین مورد این توضیحات را به خاطراتم اضافه گردم:

 در این زمینه دانشمند گرانقدر حضرت آیت‌الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در کتاب «امامت و مهدویّت»، می‌نویسد:

«از حسن موافقات که دلیل بر امکان حصول تفاهم… بین شیعه و اهل سنّت است، این است که اسامی ائمّه اثنی عشر (علیهم السلام) در کتیبه‌های مسجد مقدّس پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در مدینه طیّبه در قسمتی که در زمان ملک سعود بن عبدالعزیز و فیصل تجدید بنا شده، ثبت گردیده است.

و بر حسب آنچه که زمانی در یکی از کتب تاریخی معتبر دیده ام، سابق بر این هم، این اسامی طیّبه در کتیبه‌های مسجد ثبت بوده با این تفاوت که در کتیبه هایی که قبل از تعمیر و تجدید بوده، اسامی ائمه (علیهم السلام) متّصل به هم بود، و در کتیبه‌های فعلی به تفریق و با فاصله در بین اسامی صحابه و ائمّه اربعه (اهل سنّت) نوشته شده و نام (مبارک) حضرت مهدی (علیه السلام) به این عبارت: «محمّد المهدی (رضی الله عنه) »، رو به روی کسی است که از باب مجیدی به صحن مقدّس اول مشرّف می‌شود، در وسط قرار گرفته است».

و در همین رابطه، نویسنده محترم کتاب «دانشمندان عامّه و مهدی موعود» نیز می‌نویسد: «سر سلسله سلاطین حجاز در عصر ما که در تعصّب دینی و غلوّ در تسنّن مشهورند، طبق صلاحدید و به فرمان وی، علمای بزرگ، اسامی خلفای چهارگانه و عشره مبشّره و فقهای اربعه را با حروف طلایی برجسته هرکدام در دایره بزرگی در بلندی دور تا دور بنای جدید مسجد النبی (صلی الله علیه وآله وسلم) نوشته، و از جمله اسامی دوازده امام، هرکدام با لقب مخصوص به خود همان طور که شیعه معتقد است، نوشته شده است، بدینگونه:

علی المرتضی (رضی الله عنه)، حسن المجتبی (رضی الله عنه)، حسین الشهید (رضی الله عنه)، علی زین العابدین (رضی الله عنه)، محمّد الباقر (رضی الله عنه)، جعفر الصادق (رضی الله عنه)، موسی الکاظم (رضی الله عنه)، علی الرضا (رضی الله عنه)، محمّد التقی (رضی الله عنه)، علی النقی (رضی الله عنه)، حسن العسکری (رضی الله عنه)، محمّد المهدی (رضی الله عنه)

هنوز آفتاب بود که ندای اذان مغرب در مسجد طنین انداز شد. موذن خوش صدا و خوش لحن نبود (شاید هم موذن های ما خیلی زیبا اذان می گویند). توی اذان اهل تسنن خبری از اشهد ان علی ولی الله و همچنین حی علی خیر العمل نیست. شهادت برای ولایت حضرت علی (ع) جز اذان و اقامه ما شیعیان هم نیست گرچه ما با کمال افتخار و به خاطر اینکه شعار اساسی را به همه اعلام و ابلاغ کنیم این شهادت رو در اذان و اقامه ذکر میکنیم . اما اینکه چرا عبارت حی علی خیرالعمل را نمی گویند؟

بهر حال اذان گفته شد و حدود نیم ساعت بعد ومقارن غروب آفتاب برای بار دوم ندای اذان پخش شد. در این اذان  همه عبارات اذان اول فقط یک بار ذکر میکنند و بلافاصله امام جماعت به نماز می ایستد و ظاهرا خبری از اقامه گفتن هم نیست.

اکثر ایرانی ها در قسمتهایی از مسجد که فاقد فرش است در صف نماز می ایستند و بعضی دیگر در قسمتهای مفروشی که بتوانند بر روی سنگ های مسجد سجده کنند جا می گیرند. گرچه طبق فتوای تعدادی از مراجع منجمله آقای مکارم سجده بر فرش های مسجد النبی جایز است.

انصافا صوت و لحن  امام جماعت مسجد النبی زیبا بود.

نماز که تمام شد هیچ تعقیباتی نداشت حتی یک ذکر صلوات! بالافاصله بعد از نمازهای واجب با اعلام مکبر، برای میتهایی که به مسجد می آورند نماز میت خوانده می شود که نماز میت اهل تسنن از نماز میت ما کوتاه تر است و چهار تکبیر دارد .

بعد از اقامه ی نماز عشا بصورت فرادی همراه با آقای حدادی طبق قرار قبلی مقابل درب 26 مسجد منتظر مریم و حاج خانم شدیم و همگی به هتل برگشتیم.

قسمت بسیاز زیادی از فضای غیر مسقف مسجد النبی بوسییله چترهای بسیار بزرگ پارچه ای پوشیده می شود.

بعدا تحقیق کردم تعداد چترهای سایبان مسجد بالغ بر 250 دستگاه می باشدکه نمازگراران را از تابش مستقیم نور خورشید مصون می دارد.مساحت سایه هر چتر حدود 576 متر مربع است و به سیستم هدایت آب باران و روشنایی طبق بالاترین استانداردها ی جهانی مجهز بوده و در مقابل باد و طوفان مقاوم می باشد.این چترها مربع شکل بوده و طول ضلع آن برابر 25.5 متر و وزن هر چتر نیز 40 تن است که در زمانهای لازم به طور خودکار باز و بسته می شود.ارتفاع این چترها یکی در میان متفاوت است که یکی به ارتفاع 14.60 متر وچتر مجاور به ارتفاع 15.30متر است.جنس این چترها از پارچه تفلونی ضد آتش سوزی می باشد که دارای دو لایه است،لایه اصلی به وزن 900 گرم در هر متر مربع و لایه دوم به وزن 360گرم در هرمتر مربع است و همچنین برای این چترها یک قیف جمع آوری آب باران در نظر گرفته شده است.
یکی دیگر از امکانات رفاهی که در مسجد شریف نبوی(ص) جهت آسایش زائران در نظر گرفته شده است پنکه های آب پاش می باشد.تعداد این پنکه ها برابر 436 دستگاه است که برروی 218 ستون محوطه های خارجی مسجد نصب شده است(2 دستگاه برروی هر ستون).این پنکه ها با استفاده از آب سردی که در هوا پخش می کند،باعث کاهش دما و تلطیف هوا می شود .آب مورد نیاز این پنکه ها توسط دو ایستگاه پمپاژآب در پارکینگ وزیرزمین خودرو در مسجد شریف نبوی(ص) تامین می شود البته آبهای مورد نیاز این پنکه ها نخست از ذرات معلق پاکسازی و سپس توسط امواج ماورای بنفش ضد عفونی گردیده و بعد پمپاژ می گردد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۰۷
مدیر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی